Gulberget

Ta deg tid til en nydelig fjelltur. Turen tar ca 45 min med vanlig gange, og kan forlenges med flere fine opplevelser. Det er utlagt trimbøker på hele syv små topper oppe på fjellet. Du kan også gå ned igjen mot selve Bud og fortsette langs med fjellfoten, og ut til kyststien. Her er også store muligheter for å se havørn og rådyr!

"Fjellet i Bud" heter Gulberget og er på drøye 170 moh. Selv med en beskjeden høyde er det en nydelig utsikt på toppen, dette er pga. mye myrlandskap rundt fjellet. På toppen kan du skue utover norges farligste havområde Hustavika, du kan se til historiske steder som Bjørnsund, Ona, Galleskjærea.Du kan også se det nyeste og største industrielle utbyggingen i Norge, Nyhavna, eller Ormen lang. Forøvrig kan du se mange av de andre turfjellene i Fræna som Stemshesten, Skalten og Jendemsfjellet.

Veibeskrivelse:

Du kan start turen ved gravstedet. Der er det også parkeringsplass. Kryss riksveien der det er en grind, følg denne vegen oppover. Etter ca 150 meter kan du velge mellom å følge dalen opp eller følge bergryggen. Vil du følge dalen fortsetter du rett fram, dette er en fin sti i noe ulent terreng. Følger du med til høyre, vil du se en liten tretrapp, gå opp mot denne, og da vil du gå langs berg ryggen. Her er det noe bratt, men fin utsikt